Mikä on Kultainen Kuutio? PDF Tulosta
Lapsen oma kokemusmaailma on varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen matematiikan toiminnan ydin. Matematiikan onnistunut ja myönteinen alkutaival on ponnistuslauta myöhemmälle osaamiselle. Ensi kosketus matematiikkaan ei lähde abstraktiosta vaan lapsen omista kokeiluista, toiminnasta ja havainnoista!

Ajatus "huonosta matikkapäästä" ja sen myötä matematiikasta luopumisesta joutaa 2000-luvulla romukoppaan! Entistä tärkeämpää on oppia tunnistamaan mahdolliset matematiikan oppimisvaikeudet ja oppia auttamaan niitä lapsia, joiden matematiikan taidot eivät itsestään ole lähdössä suotuisaan kasvuun. Matematiikan oppimisvaikeuksien ennalta ehkäiseminen ja varhaisen tuen tarjoaminen ovat aivan yhtä tärkeitä ja mahdollisia kuin lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksissakin tukeminen.

Kultainen Kuutio on ennen kaikkea tunnustus hyvin tehdystä työstä matematiikan esiopetuksessa. Se kannustaa esiopetuksessa ja soveltuvin osin myös varhaiskasvatuksessa toimivia opettajia, tiimiä tai koko työyhteisöä kehittämään matematiikan opetusta lisää, kokeilemaan uusia toimintatapoja ja seuraamaan lasten kehitystä matematiikan alueella.

Kultaista Kuutiota voi hakea joko yksittäinen opettaja, tiimi tai koko työyhteisö (Kriteerit ja hakeminen). Kannustimen myöntää Espoon Matikkamaa. Alkuvaiheessa kannustinta voivat hakea vain espoolaiset esiopettajat, tiimit tai työyksiköt.

Kultaisessa Kuutiossa toimii pitkäkestoinen kouluttajakoulutus (ks. kouluttajakoulutus), jonka tavoitteena on lisätä työssä olevien esiopettajien omaa ammatillista kehittymistä siten, että he kykenevät kouluttamaan myös muita esiopetuksen matematiikasta kiinnostuneita opettajia. Ryhmä on avoin: siihen voi liittyä tai siitä voi erota lukuvuosittain. Tiedustelut sähköpostitse konsultoivalta opettajalta: Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen .

Kultaisessa Kuutiossa järjestetään lisäksi koulutusta muille espoolaisille esiopettajille (ks. Koulutus ja työseminaarit). Tavalliseen matematiikan arkeen voi tulla tutustumaan myös mallieskareihin. Vierailuista on hyvä sopia etukäteen.

Mikäli ei-espoolaiset opettajat haluavat vastaavaa koulutusta omaan kuntaansa, voi yhteyttä ottaa joko Kultaisen Kuution konsultoivaan opettajaan tai suoraan kouluttajiin. Koulutus on ei-espoolaisille tilaajille maksullista. Palkkioista sovitaan tapauskohtaisesti.

Kultaisen Kuution idea on vapaasti käytettävissä ja muokattavissa myös valtakunnallisesti (ks. Kultainen Kuutio muualla).

Kultaisessa Kuutiossa on yhteisvoimin kehitelty hyviä matematiikan esiopetuksen toimintaympäristöä ja toimintatapoja (ks. artikkelit Matikkaa maahisten malliin sekä Matikkatihkua). Kultaiseen Kuutioon mahtuu monia erilaisia toimintatapoja ja persoonallisuuksia, kunhan lähtökohdat ovat kokemuksellisessa matematiikan oppimisessa. Matematiikan oppiminen on erityisesti esiopetuksessa paljon enemmän kuin numeromerkkien kirjoittamista, laskemista ja ongelmatehtäviä, kynä-paperi -tehtäviä tai kirjan täyttämistä.

Kultainen Kuutio toimii myös vinkkipankkina (ks. Opetusmateriaalit ja leikit) mietittäessä, mitkä materiaalit toisivat matematiikan lähimmäksi lapsen omaa elämää ja kokemusta.

Valtakunnalliset esiopetussuunnitelman perusteet ovat matematiikan esiopetuksen perusteena, mutta Kultaisessa Kuutiossa on tehty tarkennuksia perusteiden väljiin raameihin (ks. Opetussuunnitelma).

Jo esiopetusvaiheessa osa oppilaista on erityistuen tarpeessa (ks. Erityisopetuksen matematiikkaa). Nämä lapset on hyvä tunnistaa ajoissa ja aloittaa matematiikan tarjoaminen tällaisille lapsille sopivassa muodossa. Osalla lapsista on todettu kehitysviivästymä, jolloin oppilaat ovat ensimmäisen kouluvuotensa starttiluokilla (ks. Starttiluokan matematiikkaa).

Teksti matematiikan konsultoiva opettaja Anni Lampinen ( Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen ).

12.12.2005
Viimeksi päivitetty 27.02.2009 16:41